Jak dobrze wybrać notariusza? Sprawdź, jakie cechy powinien posiadać notariusz w Szczecinie
2022-08-25 14:06:46 | SzczecinNotariusz jest osobą zaufania publicznego mianowaną przez Ministra Sprawiedliwości. Do jego zadań można zaliczyć sporządzanie aktów notarialnych i dokonywanie innych czynności o charakterze urzędowym. Na pewnym etapie życia każdy z nas będzie musiał skorzystać z jego usług: czy to przy zakupie mieszkania, czy działki budowlanej lub w celu przyjęcia spadku. Na czym polega jego praca?
Czym zajmuje się notariusz?
W skład obowiązków notariusza wchodzi przede wszystkim sporządzanie aktów notarialnych, przykładowo podczas darowizny, podziału majątku wspólnego, przy umowie sprzedaży, zmian dotyczących nieruchomości, czy małżeńskiej umowy majątkowej. Jeżeli chodzi o zakres prawa spadkowego, notariusz sporządza m.in. ogłoszenia testamentu, protokoły otwarcia, testamenty, czy umowy zrzeczenia się dziedziczenia.
Do innych czynności notarialnych można zaliczyć: przechowywanie dokumentów, pieniędzy i papierów wartościowych, spisywanie protokołów, sporządzenie protestów weksli oraz czeków. Notariusz poświadcza własnoręczność podpisu, zgodność odpisu, kopii dokumentu z oryginałem, czy datę okazania. Ponadto spisuje protokoły doręczenia na piśmie oświadczeń, które mogą mieć skutki prawne.
Za dokonanie określonych czynności notariusz pobiera taksę notarialną oraz podatki, które odprowadza na rzecz Skarbu Państwa i samorządów. Jeżeli poszukujesz notariusza w Szczecinie, możesz skorzystać z bazy firm np. ALEO.com. Tam znajdziesz renomowanych specjalistów, którzy profesjonalnie zajmą się Twoją sprawą.
Co notariusz wysyła do urzędu skarbowego?
Skarbówka ma wgląd do transakcji na rynku mieszkaniowym. Dlatego wszelkie umowy sprzedaży nieruchomości muszą być zawierane w formie aktu notarialnego. Notariusze mają obowiązek przesyłania informacji o takich transakcjach do urzędu skarbowego. Wynika to z ordynacji majątkowej oraz wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości.
Jeżeli umowa jest obciążona PCC, a jest tak przy sprzedaży mieszkania przez osobę prywatną, notariusz pobiera go od kupującego i odprowadza do urzędu skarbowego. Ponadto musi przesłać wypis z aktu notarialnego.
Jeżeli nie złożymy zeznania PIT-39 dotyczącego sprzedaży mieszkania lub domu może to spowodować zaległość podatkową, którą trzeba zapłacić razem z odsetkami za zwłokę. Można również otrzymać grzywnę o wartości kilkuset złotych.
Co robi notariusz przy kupnie mieszkania?
Według polskiego prawa własność nieruchomości jest możliwa do przeniesienia tylko za pomocą aktu notarialnego. Oznacza to, że wizyta u notariusza przed zakupem mieszkania jest obowiązkowa.
Akt notarialny potwierdza prawa własnościowe do danej nieruchomości i daje poczucie bezpieczeństwa. Jednak źle sporządzony może doprowadzić do jego unieważnienia. Taki dokument nie może zostać zniszczony ani sfałszowany, ponieważ zostaje u notariusza na okres 5 lat.
Akt notarialny zostaje sporządzony na podstawie dostarczonych dokumentów. Według nich trzeba określić stan prawny mieszkania, dokładną lokalizację oraz wszelkie uprawnienia związane z danym lokalem.
Ile kosztuje notariusz przy zakupie działki budowlanej?
Zakup działki budowlanej wiąże się z wieloma dodatkowymi opłatami. Oprócz samej ceny nieruchomości gruntowej należy pamiętać o kosztach związanych z notariuszem.
Koszty zawarcia umowy sprzedaży działki zależą m.in. od przeznaczenia danej działki oraz jej wartości rynkowej. Przykładowo wysokość wynagrodzenia notariusza przy zakupie działki budowlanej o wartości 300 000 złotych wynosi 985 złotych netto. A jeżeli chodzi o działkę o innym przeznaczeniu np. rekreacyjnym, przy tej samej wartości to koszt 1970 złotych netto. Kluczową rolę odgrywa tu wysokość tzw. taksy notarialnej, jaką rokrocznie wydaje Ministerstwo Sprawiedliwości.
Artykuł Partnera
fot. freepik.com