Sztuka
Ekologia społeczna

Ekologia społeczna

  • 2023-06-30, do 2023-09-24
  • Muzeum Sztuki Współczesnej, ul. Staromłyńska 1, Szczecin

Opis

"Ekologia społeczna"

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej

ul. Staromłyńska 1

30 czerwca – 24 września 2023
wernisaż: 29 czerwca 2023, godzina 18:00
________________________________________________


Kuratorzy:
Łukasz Jastrubczak, Marlena Chybowska-Butler

Współpraca: Ewa Prądzyńska

Projekt graficzny: Noviki

Artyści: Joseph Allan Green & Rafał Żarski, Yona Mudibo & Natalia Karczewska, Philip Tangara (Pet the Poet) & Zorka Wollny, Caroline Ngorobi & Justyna Celeda, Mike Okoth & Anna Maria Karczmarska, Mbinga & Mikołaj Małek, Tommie Ominde & Igor Omulecki, Ruby Wanjiru Kang’ethe & Magdalena Szymków, Rafał Krzanowski, Simba Wanga, Zaire Ngome Msagapore, Rosita Deluigi

_______________________________________________

Czy pracujący w parach artyści o różnym zapleczu kulturowym są w stanie wykorzystać doświadczenie niehierarchicznej współpracy w liczniejszej grupie osób?

Trzecia odsłona Festiwalu DUOS ukazuje wiele metod wykorzystywanych przez artystów z Kenii i Polski w różnych dziedzinach sztuki. Warsztaty i wystawy przygotowywane zgodnie z zasadami etycznymi ekologii społecznej i realizowane na afrykańskim wybrzeżu oraz w Szczecinie z perspektywy transkulturowej pokazują, jak artyści wraz ze studentami i rzemieślnikami tworzą swoje prace.

W Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej prezentowane są m.in. prace i ich dokumentacja, wykonane podczas miesięcznej rezydencji dziewięciorga wykładowców i wykładowczyń Akademii Sztuki w Szczecinie na kenijskim wybrzeżu Oceanu Indyjskiego w marcu 2023 roku. Uzupełniają je nowe realizacje, w tym rozmieszczone w przestrzeni miejskiej instalacje site-specific, wykonane podczas czerwcowej wizyty artystów z Wybrzeża w stolicy Pomorza Zachodniego.

Według ekologii społecznej, koncepcji opisanej w drugiej połowie XX wieku przez amerykańskiego filozofa politycznego Murraya Bookchina, przyczyn obecnej kaskady katastrof ekologicznych należy upatrywać w powszechnej wówczas polityce kapitalistycznych i socjalistycznych rządów, nastawionej na pogoń za wzrostem gospodarczym. Według Bookchina kryzysy te stanowią pokłosie hierarchii i dominacji przejawiających się w pracy i społeczeństwie, w tym mężczyzn nad kobietami, starych nad młodymi, a także wynikają z przekonania, że człowiek może kontrolować siły natury.

Począwszy od upadku przemysłu stoczniowego w krajach nadbałtyckich, poprzez zanieczyszczenie Oceanu Indyjskiego, aż po kryzys klimatyczny zagrażający życiu na Ziemi – struktury hierarchiczne i zachowania dominacyjne istniejące w korporacjach i systemach politycznych, którym zawdzięczają swoje istnienie, konsekwentnie zawodzą ludzi uwikłanych w ich działanie. Dla odmiany ekologia społeczna, aby przeciwdziałać skutkom odgórnej produkcji i masowej konsumpcji, proponuje zdecentralizowaną współpracę pomiędzy samorządnymi gminami. Demokracja bezpośrednia jest dziś praktykowana jedynie w autonomicznym regionie północnej Syrii znanym jako Rożawa, gdzie społeczności biorą odpowiedzialność za działalność tradycyjnie wykonywaną przez rząd.

Artyści DUOS oraz studenci z Uniwersytetu Pwani w Kilifi i Politechniki w Mombasie wraz z aktorami, rzemieślnikami, tancerzami i muzykami wykorzystali oddolne recepty Bookchina na konfrontację z nierównowagą materialną i siłową poprzez nowe formy organizacji społeczno-politycznej poszanowania środowiska.

Ekologia społeczna stanowi kontynuację poprzednich zagadnień podejmowanych podczas Festiwalu DUOS, odbywającego się w Kilifi i Szczecinie w 2021 roku, zawartych w hasłach: „Wspólnota” i „Siła Kobiet”. Festiwal DUOS jest praktycznym elementem projektu badawczego „Sztuka i Edukacja Artystyczna w Perspektywie Transkulturowej” (Transcultural Perspectives in Art and Art Education – TPAAE), dzięki któremu jesienią 2023 roku na Uniwersytecie Pwani w Kilifi powstaną kierunki studiów w zakresie sztuk pięknych i projektowania.

W programie towarzyszącym wystawie „Ekologia społeczna” znalazły się m.in. pokazy filmów nagrodzonych podczas Festiwalu Filmów Krótkometrażowych Lampart, realizowanego równolegle z trzecią edycją Festiwalu DUOS oraz występ Kenijki Charity Faith Akinyi, studentki Akademii Sztuki z Percussionist AS, akademickim zespołem perkusyjnym.

TPAAE to czteroletni projekt poświęcony badaniu wpływów europejskich i wschodnioafrykańskich na twórczość artystyczną na obu kontynentach. Skupia instytucje z Polski (Akademia Sztuki w Szczecinie, Muzeum Narodowe w Szczecinie), Włoch (Università degli Studi di Macerata) i Kenii (Pwani University, Kenyatta University, Technical University of Mombasa). Program jest finansowany z programu Unii Europejskiej Horyzont 2020 w ramach działań „Marie Curie-Skłodowska”, obejmujących rozwój zawodowy, badania i innowacje, na podstawie umowy o dofinansowanie nr 872718, a także współfinansowany ze środków programu MNiSW „PMW” w latach 2020–2023 na podstawie umowy nr 5109/H2020/2020/2.

Festiwal DUOS został objęty Honorowym Patronatem przez Ambasadę RP w Nairobi.


 

Polecamy
Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.